Význam kojeneckého plavání
Následující řádky vám přiblíží pojem novorozeneckého a kojeneckého plavání ještě předtím, než se pro plavání s vaším miminkem rozhodnete. Nejde při něm o žádné sportovní výkony, ani výuku stylového plavání. Je to pohybová a sociální aktivita, přirozeně rozvíjející pohybové a komunikační schopnosti dítěte, přinášející radost a potěšení nejen vašemu děťátku, ale i vám.
Voda v lidském životě
Počátky našeho života jsou zcela jednoznačně spojeny s vodou. Plodová voda představuje přirozené a ideální prostředí pro vývoj plodu v děloze - umožňuje mu pohyblivost, zajišťuje stálou tělesnou teplotu a chrání před otřesy i přímým zraněním. Složení plodové vody se v zásadě neliší od složení mateřské plazmy a v mnohém se podobá mořské vodě. Po celou dobu nitroděložního života se dítě vyvíjí a roste v měkkém a teplém vodním prostředí, slyší matčin hlas a tlukot jejího srdce, cítí se naprosto bezpečně.
Většina těhotných žen se vodě cítí odlehčeně a uvolněně a plavání je pro nastávající matky nejen bezpečné, ale přímo blahodárné. Voda je matkám nápomocná především v pozdějších měsících těhotenství, protože nadlehčuje určitou část váhy, kterou musejí nést. Existují ženy, které neumějí plavat, ale v těhotenství je voda přitahuje a ve vodě se cítí spokojené. Plavání je pravděpodobně jediný sport, který mohou těhotné praktikovat až do samého porodu. Po porodu hraje voda i nadále životně důležitou roli v procesech vytváření citových vazeb a pečování o dítě. Rituál koupání novorozeněte bývá obvykle důvěrnou chvílí, při níž matka své dítě hýčká a věnuje mu ničím nerozptylovanou pozornost. Dítě cítí, jak mu voda omývá tělo a to ho naplňuje pocitem lehkosti, volnosti a síly. Voda nadlehčuje část jeho váhy a proto může provádět za její pomoci nejrůznější pohyby.
Co si představit pod pojmem kojenecké plavání?
Novorozenec, který se během prenatálního vývoje deset lunárních měsíců vyvíjel ve vodním prostředí - v plodové vodě, je na kontakt s vodou navyklý, voda pro něj prozatím znamená jistotu, klid a pohodu. Řada výzkumů a testů prokázala, že novorozenci mají vrozený plavací reflex a reflex zatajení dechu při kontaktu s vodou, který přetrvává zhruba do třetího až čtvrtého měsíce. Jak se postupně vyvíjejí vyšší centra mozkové činnosti, nemluvně svou "primitivní" reakci ztrácí a jeho vrozená důvěra k vodě klesá, postupně se ztrácí, až vymizí zcela. Trvá potom i několik let, než ji opět získá, nikoli už ovšem na instinktivním základě, ale na základě osvojené schopnosti.
Pokud se vrozený reflex začne posilovat v období před jeho vymizením, vrozená dovednost se upevní a u dítěte přetrvá. Smyslem kojeneckého "plavání" tedy není naučit dítě plavat, ale jde především o upevnění schopností, které jsou mu více či méně geneticky dány a které by se nemusely rozvinout při preferenci přednostního zajišťování pouze biologických potřeb dítěte. Od raného věku bychom tedy měli dítěti nabízet častý kontakt s vodou a přivykat je na pohyb ve vodě. Kromě upevnění vrozených obratností vzniká společným pobytem ve vodě mezi rodiči a dítětem velmi úzký fyzický kontakt, který se významně podílí na vytvoření a upevnění pozitivní citové vazby. Můžeme tedy říci, že k všestranné péči o novorozence patří také intuitivní a promyšlené stimulování jeho vývoje založené na radostném prožití společně stráveného času dětí a rodičů ve vodním prostředí.
Při plavání je lidské tělo nadlehčováno a tím je odlehčován i podpůrný aparát, hlavně kosti a klouby. Pobyt ve vodě uspokojuje psychické potřeby dítěte a formuje vztah k aktivním pohybovým aktivitám. Výzkumy a zkušenosti ukazují, že pobyt kojenců a malých dětí ve vodě má stimulující efekt na zvýšení vnímání, koncentrace i pozornosti a současně na rozvoj motorických dovedností. Děti, zejména ty, které začnou plavat před 12 měsícem věku, jsou nejenom zdravější, ale jsou ve vodě uvolněné, klidné, méně bojácné v novém neznámém prostředí a také více nezávislé. Nejdůležitějším záměrem plavání kojenců je, aby si děti zvykly na vodu, naučily se jí nebát ale zároveň měly před vodou respekt a uměly reagovat v nejrůznějších situacích, které mohou ve vodním prostředí nastat. Kojenecké plavání je přínosem pouze v návaznosti na dobrou základní péči a všestranné působení na celkový rozvoj dítěte.
Plavání příznivě ovlivňuje a stimuluje:
- psychomotorický vývoj
- srdečně - cévní a dýchací systém
- imunitní systém - děti se otuží a získají větší odolnost vůči nemocem
- střevní peristaltiku (pomáhá odstraňovat bolesti bříška při nadýmání)
- všechny smysly, koncentraci pozornosti
- celkové otužení organismu
- výchovné a hygienické návyky
- svalovou soustavu, pohybové dovednosti
- rozvoj rovnováhy a koordinaci pohybů
- sílu a vytrvalost
- vitální kapacitu plic
- zdravý spánek a dobré trávení (chuť k jídlu)
- citový vývoj
- orientační schopnosti
posiluje:
- sounáležitost mezi rodiči a dětmi
- sociální vazby dítěte
- vědomí dítěte o schopnosti učit se novým věcem
- soustředěnost a pevnou vůli
- vědomou spolupráci s rodiči i s ostatními dětmi
- zdraví dítěte
- adaptabilitu na vodní prostředí
- sebedůvěru dítěte
- vzájemné porozumění a citovou vazbu mezi rodiči a dětmi
umožňuje rodičům:
- v klidu a bez každodenního stresu věnovat veškerý svůj čas a pozornost svému dítěti
- strávit společnou chvíli s dítětem při radostné hře ve vodě
- prožít blízkost a vcítění
- hlavně maminkám - zpestření mateřské dovolené
- vzájemnou výměnu zkušeností s ostatními rodiči
- schopnost relaxace se svým dítětem
- prohlubování citových vazeb mezi nimi a dítětem
- naučit se správným manipulačním technikám na suchu i ve vodě a obecné péči o dítě
umožňuje dětem:
- získávat různorodé zkušenosti
- prožitek radosti z pochvaly
- uvolňovat napětí a stres
- uvědomění si sama sebe
- ovlivnit svůj pohyb
- zjistit, že každý pohyb se setkává s reakcí
- rozvíjet své poznání a komunikaci
- osvojit si nové dovednosti
- usměrnit některé nežádoucí vývojové odchylky a vady pohybového aparátuusměrnit některé nežádoucí vývojové odchylky a vady pohybového aparátu
- naučit se dovednostem, které mohou snížit riziko tonutí
- překonání zábran a překážek
- seznámit se s působením vody a získat pro ni cit
- prožitek radosti z pohybu ve vodě
slouží jako:
- předpoklad harmonického procesu růstu i vývoje dítěte
- celoživotní prostředek podpory zdraví
- podpůrný prostředek rehabilitace
- základ pro pravidelné sportovní pohybové aktivity
- jedna z mála pohybových aktivit pro děti do jednoho roku
- příprava na vstup do kolektivu
rizika:
- nadhodnocená očekávání rodičů
- snaha rodičů o nepřiměřené urychlování vývoje dítěte
- kladení přemrštěných požadavků na dítě
- spěch, nervozita či obavy rodičů
- nerespektování nálady dítěte
- nedodržení hygienických podmínek
- nedodržení správné teploty vody
- neprofesionální přístup instruktorky
Výše uvedený text však v žádném případě netvrdí, že děti, které se nebudou věnovat plavání, se nemohou vyvinout v harmonické, spokojené a zdravé bytosti ...